سالم ترین لامپ ال ای دی است ؟

سالم ترین لامپ ال ای دی است ؟

در بین انواع مختلف محصولات روشنایی، چراغ ال ای دی ( لامپ ال ای دی ) ، لامپ کم مصرف، لامپ رشته ای و … کم ضررترین لامپ ها برای سلامت انسان کدام است؟ هر کدام از نظر مواد تشکیل دهنده لامپ‌ و پرتوهای تابشی مانند نور فرابنفش، استفاده از مواد صنعتی سمی در لامپ‌ها در چه شرایطی هستند؟ نور لامپ ها چه تاثیری می‌تواند بر بدن ما داشته باشد؟ آیا خرید لامپ LED سالم ترین انتخاب است؟ مضرات لامپ ال ای دی چیست ؟

 

در هنگام خرید لامپ کم مصرف یا خرید لامپ ال ای دی  و یا سایر محصولات روشنایی باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیریم. شاید در نگاه اول مهم‌ترین معیارهای خرید لامپ برای اکثر مردم، میزان نوردهی لامپ و مصرف برق لامپ و قیمت لامپ است. اما قطعا معیارهایی که با سلامت انسان در ارتباطند بسیار مهم‌تر از سایر معیارها است. با شناخت بهتر لامپ‌ها، می‌توانیم بهترین انتخاب را برای سلامت خود داشته باشیم.

 

خرید سالم ترین لامپ ال ای دی

سالم ترین لامپ چه معیارهایی دارد ؟

لامپ‌ها بطور کلی، چه لامپ خانگی و چه لامپ صنعتی، یکی از پراستفاده ترین لوازم الکتریکی در بین مردم هستند. ما در ساعات زیادی از شبانه روز در معرض تابش نور لامپ‌های خانه یا لامپ محل کار قرار داریم. در برخی از لامپ‌ها مقداری مواد سمی و خظرناک به کار می‌رود یا اینکه آنها میزان کمی اشعه مضر تابش می‌کنند. اما به دلیل اینکه زمان زیادی در معرض تابش آنها قرار داریم، خطرات آنها در بلند می‌توانند جدی باشند و سلامت ما را تهدید کند. پس در خرید لامپ LED یا سایر لامپ ها برای خانه یا محل کار، معیار سلامت لامپ را نیز در نظر بگیرید.

 

مواد مضر لامپ

در لامپ‌ کم مصرف و مهتابی، تولید نور از طریق تحریک جیوه اتفاق می‌افتد و جیوه یک ماده سمی است. در ساختار لامپ‌ LED نیز تا حدودی فلز سرب به کار رفته است. اما با این تفاوت که با شکستن لامپ کم مصرف، جیوه موجود در آن وارد محیط می‌شود. اما از آنجا که لامپ LED شکستنی نیست، سرب موجود در لامپ‌های LED ، به محیط خانه وارد نمی‌شود.

اشعه های لامپ

میزان اشعه فرابنفش لامپ‌ها بسیار کم است. اما به هر حال نورهای سفید لامپ‌ها از نورهای زرد آنها، اشعه فرابنفش بسیار کمتری دارند. در لامپ‌های کم مصرف و مهتابی، پس از اینکه بخار جیوه موجود در لامپ تحریک می‌شود و از خودش نور فرابنفش تولید می‌کند، این نور با گذر از لایه فسفر که در لایه داخلی شیشه لامپ قرار دارد، به نور مرئی تبدیل می‌شود. اگرکیفیت لایه فسفر روی شیشه لامپ کم باشد یا اینکه به مرور زمان در اثر ضربه فرو بریزد، اشعه ماورای بنفش، به صورت مستقیم وارد محیط خانه می‌شود. اشعه ماورای بنفش یک اشعه سرطانزا است.

 

مصرف برق

لامپ‌های رشته‌ای با اینکه نوردهی مناسبی دارند، بیش از ۹۰ درصد پولی را که برای برق آنها می‌پردازیم، به گرما تبدیل می‌کنند و تلف می‌کنند. لامپ‌های کم مصرف، مصرف برق کمتری از لامپ‌های رشته‌ای دارند. اما لامپ‌های ال ای دی، حتی از لامپ‌های کم مصرف هم مصرف کمتری دارند. بطور مثال می‌توان گفت که یک لامپ ۹ وات ال ای دی از نظر روشنایی با یک لامپ ۱۲ وات کم مصرف و یک لامپ ۷۵ وات ال ای دی، برابر است.

 

مقاومت لامپ

یک تفاوت مهم دیگر لامپ ها در استحکام آنهاست. لامپ‌ رشته ای و لامپ‌های مهتابی و کم مصرف، شیشه‌ای هستند و بر اثر ضربه یا نوسانات دمایی شکننده هستند. اما لامپ‌های ال ای دی، شکستنی نیستند. معمولا حباب این لامپ‌ها از شیشه نیست و از جنس پلاستیک و مقاوم است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *